سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشت اندیشه

این روزها بحث داغ بیشتر مردم مسائل اقتصادی است. خیلی از مردم خصوصاً کسانی که از لحاظ اقتصادی روزگار سختی را می گذرانند گمان می کنند که با صحبت کردن در این موضوع و به نوعی با اعتراض به وضع موجود شاید راه حلی بیابند. هر کسی هم به زعم خود یک نفر را مقصر می داند، بعضی ها می گویند آخوندها مقصرند و اگر این ها بروند همه چیز درست می شود، عده ای می گویند آمریکا بیاید مشکلات اقتصاد حل می شود، بعضی ها منتظر پایان مذاکرات هستند، برخی هم همه ی این مشکلات را گردن آمریکا می اندازند و عده ای فکر می کنند اگر یک اقتصاددانی که به علم اقتصاد به خوبی واقف است بر سر کار بیاید مشکل حل می شود  .....

اما باید گفت این بحران اقتصادی نه تنها در کشورهایی که رابطه ی خوبی با امریکا دارند بلکه در خود آمریکا و نیز در  کشورهایی هم که عالمان مذهبی بر سرکار نیستند وجود دارد.

 به نظر می رسد اشتباه ترین طرز تفکر در این میان به آن دسته برمی گردد که راه حل را در دستان اقتصاد دان ها می دانند. بله درست متوجه شدید ! اقتصاددان ها ! درست است که برای هر کاری باید به متخصص آن مراجعه شود ، اما آیا همیشه این قاعده جوابگوست ؟

آیا در هشت سال دفاع مقدس در ایران بیشترین ابتکار عمل و موفقیت در دست سپاه و بسیج نبود ؟ نیروهایی که اکثراً  هیچ آموزش نظامی ندیده بودند. مگر شهید تهرانی مقدم پدر موشک سازی ایران نشد، در حالیکه به طور تخصصی این رشته را در دانشگاه نخوانده بود ؟

پس می شود در حوزه ی اقتصاد هم به کسانی به جز اقتصاددان ها مجال دخالت داد.

 اما چرا نباید کار در دست  اقتصاددان ها باشد ؟

ساده ترین پاسخ این است که آنها نمی توانند !!!  مشکل هم اساساً به رشته ای  که آنها در آن درس خوانده و صاحبنظر شده اند باز می گردد . رشته ای که در غرب متوجه ناکارامدی اش شده اند . پس چطور می شود آنها بتوانند با استناد به دروسی که خوانده اند _ دروسی که تاریخ مصرفش از ابتدا هم گذشته بوده مشکلات اقتصادی را حل کنند؟؟. همین به اصطلاح علم اقتصاد، غرب را به این دردسرهای عظیم اقتصادی کشانده است تا جایی که نزدیک به هفتصد جلد کتاب در رد این رشته در غرب نگاشته شده است.

حواسمان باشد که راه های امتحان شده ی دیگران را انجام ندهیم ! عبرت گرفتن چیز خوبی است. 


نوشته شده در یکشنبه 93/10/28ساعت 12:42 صبح توسط متین نظرات ( ) | |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت